perjantaina, elokuuta 05, 2005

Liikenneinvestoinnit

Kuten edellisessä merkinnässä mainitsin, on vuoden 06 budjettiehdotuksen liikenneinvestoinneista noussut poru. Se on sikäli ymmärrettävää, että vm:n esitys ohittaa aiemmin eduskunnan sopiman investointiaikataulun.

Liikenneinvestoinnessahan on kyse siitä, että halutaan:
a) parantaa liikenneyhteyksiä, esimerkiksi tässä budjettiesityksessä Tampereen kehätien jatko
b) pitää yllä liikenneväyliä
c) pitää yllä ja/tai parantaa työllisyyttä, liikenneinvestointien työllistävä vaikutus on aika iso.

Kaikkiaan liikenneinvestointeja vaivaa meillä rahan puutteen lisäksi rohkeuden, innovatiivisuuden ja todellisen kehittämispyrkimyksen puute.

Pääkaupunkiseuden metrojärjestelmän rakentaminen pitäisi saada rahoitukseen pian. Se tarkoittaisi surullisenkuuluisan länsimetrosuunnitelman lisäksi metron jatkamista itään Sipooseen (Helsingin luonnollinen kasvusuunta muuten). Lisäksi pohjoinen metrolinja (Santahamina)-Laajasalo-Katajannokka-Rautatieasema-Töölö-Pasila-(pohjoiseen yli kuntarajan) olisi myös saatava suunnitteluun ja toteutukseen.

Raideliikenteen kehittäminen Venäjälle ei kaipaa enää yhtään hidastelua. Nopeiden yhteyksien saaminen Turusta sekä Tampereen, että Helsingin kautta Pietariin asti on erittäin merkittävä hanke. Jos Suomi haluaa hyödyntää itseään porttina itään, meidän pitää investoida liikenneyhteyksiin. Muutoin kaikki ne tulot, jotka tästä kaupasta tulevat ja olisi saatavissa valuvat maarajoille etelämmäs.

Haaveilen - ihan tosissani - myös Helsinki-Tallinna liikennetunnelista. Siitä voitaisiin ihan tosissaan aloittaa kehittämään Suomenlahden kaksoiskaupunkia, joka olisi sekä taloudellisessa että asumismielessä mielenkiintoinen. Siitä voisi syntyä keskittymä, joka pärjäisi kaupunkialueiden välissä kilpailussa Helsinkiä ja Tallinnaa paremmin.

Ei kommentteja: