Kokoomuksen vaalivoitto kuitataan kovin kevyesti imago - ja mainoskampanjavoitoksi. En käy tietenkään kiistämään itsestäänselvyyttä eli näiden kampanjoiden tehokkuutta ja hyvää tasoa. Ja vielä vähemmän käyn kiistelemään niiden myönteisestä vaikutuksesta vaalitulokseen.
Vaalituloksia vain ei pidä erehtyä selittämään kokonaan näillä syillä. Jos kokoomuksen menestys perustuisi pelkästään imagon kohennukseen ja mainontaan, olisi se voitettavissa pelkästään niillä aseilla.
Menestys kaupunkiporvarillisessa puolueessa perustuu kuitenkin yhdistelmään määrätietoista järjestötyötä, pitkäjänteisyyttä ja sitten sitä mainostehokkuutta. Kuinka moni muistaa - ei niin kovin kaukaisia aikoja - kokoomuksen alennustilan Ville Itälän johdolla. Innokkaimmat ehtivät jo tuomita puolueen jatkuvaan tappiokierteeseen ja hiljattaiseen kuihtumiseen.
Mutta jo niitä aikoja saattoi lehtien pikku-uutisista löytää mainintoja kokkareiden jäsenhankintakampanjoista, tavaran jakamisesta palkintoina jäsenille ja niin edelleen. Joku oli jo aloittanut määrätietoisen uudistamisen. Samalla taidettiin jo ainakin luoda pohjaa rakenteiden ravistelelulle puolueessa.
Ilman pitkäjänteisyyttä - ja sitä järjestötyötä - ei myöskään olisi pystytty ylläpitämään sitä hypeä, joka Sauli "tyhjät housut" Niinistön ympärille syntyi presidentinvaaleissa. Ei pidä erehtyä uskomaan, että kokoomuksen jäsenmäärän kasvu tai kunnallisvaaliehdokasmäärän kasvu olisivat seurausta vain gallupmenestyksestä ja hiton hyvästä imagosta. Taustalla on aimo annos onnistunutta järjestötyötä.
Kokoomuksen menestys ei ole pelkkä imago, mainonta -tai mediakupla. Sen puhkaisemiseen tarvitaan muutakin kuin hyvä mainostoimisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti