HS on tutkinut, että valtaosa pääkaupunkiseudun asukkaista haluaa rajoittaa yksityisautoilua kaupungin keskustassa. Hyvä, jos on samaa mieltä. Paha, jos eri mieltä.
Mutta pähkinä tässä jutussa on kuitenkin siinä, että päätökset siitä miten autoiluun alueella suhtaudutaan pitäisi tehdä kerralla ja kunnolla. Minusta vaihtoehtoja on tasan kaksi: lyödään koko Helsinginniemi autottamaksi alueeksi tai panostetaan parkkipaikkoihin ja liikennejärjestelyihin riittävästi. Kaikki muu on päättämättömyyttä ja sekoilua.
Joko tehdään yksityisautoihin nojaava järjestely tai nojaudutaan julkiseen liikenteeseen. Ei kun päätöksiä pöytään ja toteuttamaan. Välillä horjuminen tarkoittaa sitä, että riittävä määrä kaupungin päättäjiä haluaa miellyttää sekä autoheimoa, että bussiheimoa. Piste.
3 kommenttia:
Heh, no johan jätkä taas linjasi :) Eikö olis kuitenkin kultaista keskitietä? Sellaista, jossa keskusta-autoilu sallitaan vain selvästi nykyistä isommilla kustannuksilla / perustelluilla syillä. -koobra
Joo, Villen maltillinen lähestyminen on ehkä kuitenkin fiksumpi. Laitetaan isompaa hintalappua yksityisautoilulle, lisäresursseja julkiselle liikenteelle ja huolehditaan keskustan viihtyvyydestä, niin pääsemme eteenpäin ilman totaalikieltoja tai entistä suurempia päästömääriä.
Kerrankin olen ihan aidosti niin jyrkkää mieltä kuin olen.
Ilman kunnollista rajoitusta eli käytännössä täyskieltoa, ei saada riittävästi uusia matkustajia julkiseen liikenteeseen ja sen toimivuutta riittävän tiiviksi.
Jos autoilun hintalappua nostetaan, niin ne joilla on varaa maksaa, autoilevat kuten ennenkin ja tulotason alapäässä olevat pakotetaan siirtymään siitä pois. Ei mitenkään kauhean tasapuolinen tapa minusta. Siksi pitää valita, tai ainakin tunnustaa valinta ääneen.
Nythän eletään niin autoilua edistävässä kulttuurissa kuin voi olla. Ei yhtään automarkettia olisi koskaan ollut pakko kaavoittaa... (virnistää)
Lähetä kommentti